Multisensoryczne Mediacje

Dział Teatralno-Filmowy
6 III - 19 VI 2020

Adres.Godziny otwarcia

 

Dyrektor Muzeum Historii Katowic
dr Jacek Siebel

Kierownik Katedry Multimediów ASP w Katowicach
prof. Bogdan Król

Kierownik Działu Teatralno-Filmowego
M. Katarzyna Gliwa

zapraszają na wernisaż wystawy

Multisensoryczne Mediacje 2020

Katedra Multimediów Wydziału Projektowego ASP w Katowicach
Kuratorzy wystawy
Bogdan Król, Piotr Muschalik

5 marca (czwartek) 2020 r. o godz. 17.00
do siedziby Oddziału Muzeum Historii Katowic
przy ul. M. Kopernika 11

Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych i komunikacyjnych powoduje nieustanne zmiany w każdej dziedzinie naszego życia. Ta sytuacja przyczyniła się do powstania w katowickiej ASP na początku XXI w. pracowni, w których do programów dydaktycznych wprowadzono technologie cyfrowe. Doprowadziło to do powstania Katedry Multimediów na Wydziale Projektowania Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
W 2020 r. mija dwadzieścia lat od chwili rozpoczęcia tworzenia „multimediów” w naszej uczelni. ASP w Katowicach ma długą tradycję projektową i artystyczną, z której spuścizny i historii staramy się nieustannie czerpać we wszystkich działaniach w Katedrze Multimediów.
Mamy jednocześnie świadomość, że musimy nadążać za wyzwaniami, jakie stawia nam współczesność. Tworzymy program dydaktyczny w taki sposób, żeby ewoluował wraz z rozwojem cyberprzestrzeni, nowoczesnych technik komunikacyjnych i technologii kreowania obrazu. Staramy się jednocześnie być obecni na wielu znaczących imprezach, wystawach i konkursach związanych z szeroko pojętą kulturą wizualną w kraju i za granicą.

Na wystawie „Multisensoryczne Mediacje 2020” prezentujemy prace, jakie powstały w trzech pracowniach tworzących Katedrę Multimediów.
Interdyscyplinarna Pracownia Działań Multimedialnych pokazuje eksperymentalne prace wideo z wykorzystaniem zaawansowanych technik komputerowych dotyczących kreacji dynamicznego obrazu i dźwięku, typografii w ruchu, technologii filmowej, narratologii, działań performatywnych (mapping, VJing).
Dokonania Pracowni Fotografii ilustrują fotografie dokumentalne i fotoksiążki. Pracownia Animacji i Gier Komputerowych prezentuje prace zrealizowane w rożnych technologiach od klasycznych poklatkowych filmów rysunkowych, aż po cyfrowe realizacje z użyciem programów 3D i wirtualnej rzeczywistości (czołówki, trailery do gier komputerowych, gameplaye, spoty festiwalowe oraz animacje oparte na autorskich scenariuszach).

Na wystawie mamy również okazję przedstawić prace wybranych pedagogów i doktorantów. Zobaczymy stereoskopową animację „Nebulla” zrealizowaną w technologii 3D przez dr. Marcina Nowrotka (film brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach animacji, gdzie zdobywał wyróżnienia i nagrody). Na wystawie prezentowany jest również cykl prac fotograficznych dotyczący pojęcia „trzeciego krajobrazu” autorstwa dr. Krzysztofa Szewczyka. Kolejna interesująca ekspozycja to wideodokument koncertu/instalacji multimedialnej „Gdzieniegdzie”, zaprezentowanej w galerii ASP Rondo Sztuki podczas 8. Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza organizowanego przez NOSPR w Katowicach. Projekt zrealizował Tomasz Strojecki (słuchacz studiów doktoranckich w ASP w Katowicach) oraz Paweł Hendrich (kompozytor) wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej (dyr. Szymon Bywalec).

Wystawa „Multisensoryczne Mediacje 2020” to rodzaj podsumowania dokonań Katedry Multimediów, to czas na zaprezentowanie rezultatów naszej wieloletniej pracy oraz okazja podzielenia się sukcesami studentów i pedagogów dla publiczności odwiedzającej Dział Teatralno-Filmowy Muzeum Historii Katowic.

Bogdan Król


Wystawę Mulisensoryczne Mediacje 2020 otwieramy filmami Pracowni Animacji i Gier Komputerowych. Trzy pierwsze prace to krótkometrażowe filmy animowane: Aleksandra Duda – „Łajka”, Marta Gabiga – „Słoń” i Paulina Kozieł – „Winter Bird”. Dwie kolejne realizacje cyfrowe to: projekt identyfikacji wizualnej Katarzyny Olejarczyk – „Interference Festiwal” oraz „Gilgamesz” Jakuba Wajdy – projekt gry na podstawie Eposu. Zapraszamy do świata poklatkowych filmów rysunkowych i wirtualnej rzeczywistości!

Kolejna prezentacja wystawy Mulisensoryczne Mediacje 2020 to eksperymentalne prace wideo z wykorzystaniem zaawansowanych technik komputerowych Pracowni Działań Multimedialnych. Instalacja multimedialna: Kacper Mutke – „Obserwatorium dźwięku”, Tomasz Strojecki – „Luminofor”. Animacja: Kinga Limanowska – „Popp”, Marek Gajowski – „Katowice Miasto ogrodów”, Mgdalena Knapczyk, Klaudia Wysiadecka, Anna Patermann – „Inside Outside”, Jessica Ciupa, Zuzanna Wasiak – „Inside Outside”. Typografia kinetyczna: Sylwia Dybich – „Michio Kaku – Hiperprzestrzeń”, Kacper Mutke, Małgorzata Pawińska – „Tomasz Pułka – Live set”, Piotr Koncewicz – „Richard P. Feynman – Atom In the universe”, Maciej Majer – „Czesław Miłosz – Oczy”, Maciej Majer – „Philip K. Dick”, Paweł Ratajczyk – „Ernest Bryl – Oda Świąteczna”, Damian Żak – „Dorota Masłowska – Paw Królowej”. Koncert multimedialny: Tomasz Strojecki – „Jarosław Mamczarski – Microconcerto V”.!.

Pracownia Działań Multimedialnych ASP to dokonania na wielu ciekawych polach sztuki wizualnej. Dziś zapraszamy do świata wideoklipów: Kacper Mutke, Małgorzata Pawińska – ‘HEAVEN – Clock Machine”, Anna Grabińska – „LAMB – Butterfly Effect”, Bartosz Wojda – „LORN – Until tere is no end”, Adam Janicki – „The Dumplings”, Adam Janicki – „Andy Stotts – Execution”, Oliwia Michniewska, Damian Żak – „Bracia Oleś i Gralak – Odwalla”, Dominika Wollman – „Mchy i Porosty – Doomed Molecular Waste”, Sylwia Dybich – „Ryuichi Sakamoto – Fullmoon”.

Zapraszamy do obejrzenia realizacji Pracowni Animacji i Gier Komputerowych: Animowane wideoklipy: Łukasz Torc – „Nie ma nieba”, Irma Tota – „Skarbonka”, Karolina Rogosz – „Mój dom mój Śląsk”. Krótkometrażowe filmy animowane: Barbara Rupik – „Piąty jeździec”, Marek Gajowski – „Opakowanie na prąd”, Aleksander Caban – „Cabanopolis”, Michał Rodziński – „Opuszczony”.

W ramach dokonań Pracowni Fotografii Katedry Multimediów ASP prezentujemy fotoksiążkę "Dzikie Oregano" Dominiki Koszowskiej.

Książka powstała w Pracowni Fotografii jako część dyplomu magisterskiego obronionego w czerwcu 2017 roku z wyróżnieniem. Projekt dyplomowy obejmował cykl fotografii oraz 300-stronnicową książkę fotograficzną Dzikie Oregano, które podejmowały zagadnienie ziołolecznictwa w Polsce.
Książka Dzikie Oregano to efekt podróży po Polsce od grudnia 2015 do maja 2017 roku. Jest to opowieść o świecie roślin leczniczych, a przede wszystkim to zbiór historii ludzi, którzy zajmują się ziołami. Jest to również opowieść o coraz większej potrzebie naszego powrotu do natury. Celem projektu było utrwalenie na fotografiach obecnego stanu ziołolecznictwa w Polsce oraz związanych z nim tematów: zielarzy, leczenia ziołami, wytwarzaniem leków ziołowych a także pozyskiwaniem roślin leczniczych ze stanu naturalnego. Było to próba ocalenia od zapomnienia osób, które zajmują się ziołolecznictwem oraz udokumentowanie tego, co za chwilę zniknie.

Książka Dzikie Oregano zdobyła I miejsce oraz tytuł Book Photographer of the Year w Moscow International Foto Awards 2019 w kategorii Książka Fotograficzna, 3 miejsce w międzynarodowym konkursie International Photography Awards 2019 w kategorii Książka/Dokument, Złoty medal w Tokyo International Photography Awards 2018 w kategorii Książka/Dokument oraz Srebrny medal w Prix De La Photographie Paris 2018 w kategorii Książka/Dokument. W Polsce uznana została za najlepszy dyplom artystyczno-projektowy 2017 w kategorii fotografia według magazynu Font nie czcionka oraz zdobyła III miejsce – Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego w ogólnopolskim konkursie Design 32 – Najlepsze dyplomy projektowe Akademii Sztuk Pięknych.


Przed nami interesująca propozycja – wideodokument koncertu/instalacji multimedialnej „Gdzieniegdzie”, zaprezentowanej w galerii ASP Rondo Sztuki podczas 8. Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza organizowanego przez NOSPR w Katowicach. Projekt zrealizował Tomasz Strojecki (słuchacz studiów doktoranckich w ASP w Katowicach) oraz Paweł Hendrich (kompozytor) wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej (dyr. Szymon Bywalec).


W ramach dokonań Pracowni Fotografii Katedry Multimediów ASP prezentujemy projekt fotograficzny „Przepływ” Krzysztofa Szewczyka. Sformułowane przez francuskiego ogrodnika, botanika i pisarza Gillesa Clémenta pojęcie trzeciego krajobrazu odnosi się do przestrzeni nieużytków, porzuconych przez człowieka obszarów peryferyjnych, terenów „niewyrażających ani władzy, ani uległości władzy”. Według Clémenta trzeci krajobraz nie ma skali a narzędziami do jego oglądania może być „zarówno satelita, jak i mikroskop”. Miejscem realizacji projektu jest obszar starego Zalewu Dziećkowice. Zalew powstał w wyniku działalności piaskowni, która dostarczała piasek do pobliskich kopalni. Piasek wykorzystywany był tam do wypełniania pustych wyrobisk po wydobytym węglu. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych jezioro zasypano popiołem z pobliskiej elektrowni Jaworzno. Obecnie teren ten częściowo zrekultywowano a ślady jeziora stopniowo przejmowane są przez naturę i ulegają zatarciu.


Na wystawie Mulisensoryczne Mediacje 2020 mamy okazję przedstawić prace wybranych pedagogów i doktorantów Katedru Multimediów ASP. Dziś zobaczymy stereoskopową animację „Nebulla” zrealizowaną w technologii 3D przez dr. Marcina Nowrotka – film brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach animacji, gdzie zdobywał wyróżnienia i nagrody. Film „Nebulla” kończy naszą prezentację online. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia pozostałych ekspozycji w naszej siedzibie przy ul. Kopernika 11, wystawa jest czynna do 19 czerwca.