Informacje ogólne

Oferta warsztatowa, realizowana w Muzeum Historii Katowic, jest adresowana do dzieci i młodzieży. Zajęcia wprowadzają w świat sztuki i dziedzictwa regionalnego, łączą zdobywanie wiedzy z pasją tworzenia, rozwijają indywidualną kreatywność i integrują ją z pracą w grupie rówieśniczej.

Poszczególne zajęcia odbywają się w budynku głównym Muzeum i jego oddziałach. Informacje o miejscu realizacji zajęć znajdują się w opisach poniżej.


Budynek główny Muzeum Historii Katowic
ul. ks. J. Szafranka 9, Katowice

  • Zajęcia realizowane są od wtorku do piątku w godzinach 10:30-15:00 (najpóźniejsza godzina rozpoczęcia lekcji to 14:00).
  • Cena zajęć: 10 zł/osoba.
  • Przewidywany czas zajęć to ok 1-1,5 godziny.
  • Limit osób na zajęciach 25 uczestników.
  • Wszystkie zajęcia wpisują się w podstawę programową.
  • Skontaktuj się z nami - e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , tel.32 256 18 10 wew.117.

Spotkanie z witrażem w kamienicy mieszczańskiej
szkoły ponadpodstawowe

Uczestnicy będą mogli obejrzeć oryginalne „obrazy samoświecące” – witraże, zdobiące kamienicę mieszczańską, odkryć tajniki warsztatu szklarskiego, dowiedzieć się do czego służyły kartony oraz jaka jest rola witraży w sztuce i architekturze. W drugiej części zajęć uczestnicy stworzą własne witraże z papieru i kolorowej foli celofanowej.

Mój portret mieszczański
przedszkola, klasy I – III

Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć portrety, które znajdują się na wystawie wnętrz mieszczańskich. Poznają stroje i rekwizyty, którymi otaczała się klasa średnia mieszkająca w Katowicach, akcentując tym samym swoją pozycję i status społeczny. Dowiedzą się również o cechach typowych dla portretu. W drugiej części zajęć uczestnicy na podstawie kolorowanek do dokończenia stworzą swój własny portret członka rodziny mieszczańskiej.

Czarno to widzę, czyli jak rysować węglem
klasy I – VIII

Węgiel jest jednym z najstarszych i najprostszych materiałów artystycznych. Wyróżnia się tym, że pozostawia nasycone czarne ślady, które łatwo można potem rozmazywać. Uczestnicy zajęć najpierw poznają historię początków węgla na ziemiach katowickich a następnie w ciekawy i twórczy sposób mogą samodzielnie stworzyć swój węglowy rysunek. Rysowanie węglem to dla dzieci wspaniałe ćwiczenie, które rozwija wyobraźnię i umiejętności artystyczne.


Dział Etnologii Miasta Oddział Muzeum Historii Katowic
ul. Rymarska 4, Katowice Nikiszowiec

  • Zajęcia realizowane są od wtorku do piątku w godzinach 10:30-15:00 (najpóźniejsza godzina rozpoczęcia lekcji to 14:00).
  • Cena zajęć: 10 zł/osoba.
  • Przewidywany czas zajęć to ok 1-1,5 godziny.
  • Limit osób na zajęciach 25 uczestników.
  • Wszystkie zajęcia wpisują się w podstawę programową.
  • Skontaktuj się z nami - e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , tel. 32 353 95 59 wew. 5.

Wielkanoc w Muzeum Historii Katowic – warsztaty czasowe realizowane w terminie od 28.03 do 31.03.

„Wielkie dzieła sztuki na małych skorupkach” – czyli śląskie kroszonki

Na Górnym Śląsku istnieją bogate tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Należy do nich także zwyczaj tworzenia pisanek charakterystycznych dla tego regionu czyli kroszonek – słowo to pochodzi od źródłosłowu krasić, czyli zdobić. Jest to technika polegająca na wydrapywaniu, szkrobaniu wzoru ostrym narzędziem na zabarwionej skorupce.
„Wielkie dzieła sztuki na małych skorupkach” – tak zdobione jajka nazwał w roku 1976 prof. Roman Reinfuss, wybitny polski etnograf. W czasie zajęć uczestnicy poznają na czym polega ta technika zdobienia, jak powstają kroszonki, jakie są tradycyjne kolory barwionych jajek i co one oznaczają. W drugiej części warsztatów uczniowie sami będą wydrapywać tradycyjne, barwne wzory, na wcześniej przygotowanych kartkach.

Pozdrowienia z Nikiszowca - projekt pocztówki
przedszkola, klasy I
- VIII

Warsztaty plastyczne połączone z pogadanką o roli i funkcji pocztówki w dawnych czasach. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z przykładami reprintów starych pocztówek znajdujących się w zbiorach muzeum. Poznają nie tylko ich walory dekoracyjne, ale również ich znaczenie w dokumentowaniu historii. Jest to także świetna okazja do zwrócenia uwagi na niepowtarzalność i oryginalność projektu architektonicznego zabytkowego osiedla Nikiszowiec. W części warsztatowej uczestnicy wykonają techniką mieszaną projekt własnej pocztówki z Nikiszowca, podkreślając w nim charakterystyczne motywy architektoniczne dzielnicy.

Tysiące elementów, jeden obraz czyli kawałek do kawałka i tak powstaje mozaika
przedszkola, klasy I
- VIII

W zbiorach muzeum znajduje się mozaika św. Barbary, mozaika z motywem róż jest obecna na budynku poczty w Nikiszowcu . Jest to doskonała okazja do zapoznania się z tą nietypową techniką malarską o bardzo dekoracyjnym i nierzadko monumentalnym charakterze. Polega ona na układaniu zaprojektowanej kompozycji malarskiej z drobnych kostek z różnych materiałów na odpowiednio przygotowanej zaprawie. Uczestnicy będą mogli nie tylko dowiedzieć się jak powstaje mozaika, ale również zobaczyć z bliska przykład dzieła przeniesionego z cechowni na Carmerze (obecnie szyb Pułaski). W części warsztatowej wykonają własną pracę w oparciu o szablony i elementy wycinane z pianki plastycznej.

Wzory, ściegi, hafty, kwiatki – jak robiono makatki
przedszkola, klasy I – VIII

Dawna kuchnia śląskiej a pani domu bez makatki? To jak... kołocz bez posypki ! Na przełomie wieków XIX i XX na Górnym Śląsku pojawiła się moda na ozdabianie haftem tkanin dekorujących mieszkania. Był to niezwykle popularny, szybki i niedrogi sposób ozdabiania, dający nieograniczone możliwości tworzenia. Wszystko zależało od zdolności, dokładności i cierpliwości „artystki”. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z przykładami najpopularniejszych wzorów makatek i przekonać się, że nie tylko przystrajały ściany, były też świadectwem schludności oraz gustu danej rodziny. Ilustrowane scenkami rodzajowymi krótkie sentencje stanowiły skarbiec mądrości życiowej: "Dobra gospodyni dom wesołym czyni", "Miłość i zgoda domu ozdoba", "Soli i chleba w kuchni potrzeba". W części warsztatowej uczestnicy zajęć w oparciu o szablony, własną wyobraźnię i kreatywność, przygotują autorskie makatki.

Mosz godane?
klasy I
- IV

Uczestnicy nauczą się wyrazów gwarowych podczas dynamicznych i kreatywnych zajęć - będą układać rozsypanki wyrazowe, dopasowywać hasło do obrazka, pracować ze słowniczkiem gwary śląskiej. Na koniec wymyślają i zaprojektują własną grę MEMO po śląsku.

Fantastyczne zwierzęta Teofila Ociepki i jak je znaleźć
klasy I
- VI

Zajęcia to doskonała okazja do spotkania z twórczością nieprofesjonalnego artysty z Grupy Janowskiej. Uczestnicy, na podstawie wybranych obrazów, zapoznają się z jego niepowtarzalną wizją świata i wypełniającą go specyficzną, fantastyczną fauną. W drugiej części warsztatów dzieci zainspirowane sztuką malarza spróbują odnaleźć i namalować kształty fantastycznych zwierząt na kartach wypełnionych plamami barwnymi. Powstały w ten sposób nietypowy zwierzyniec stanie się podstawą do wykreowania wymyślonych opowieści o nich i ich życiu.

Jak oswoić beboka i inne śląskie straszki czyli nie taki bebok straszny
klasy I
- VI

Dawniej na Śląsku żywe były opowieści o różnych stworkach i duchach. Najbardziej znane śląskie straszki to beboki, utopce, podciepy i piecuchy. Niektóre z nich żyły sobie blisko siedzib ludzkich, czasem w chałupie ale prawie wcale nie były widoczne. Nie robiły ludziom większej szkody, choć potrafiły nabroić, spłatać figla czy nastraszyć! Szczególnie często przestrzegano dzieci przed bebokami. Były to istoty nocne, zamieszkiwały piwnice, szopki, chlewiki, rzadko odwiedzane strychy i inne miejsca, w których spokojnie mogły przeczekać dzień. Dzieci biegając i zaglądając „byle gdzie”, w różne miejsca, mogły zostać mocno nastraszone przez obudzonego znienacka beboka! Kiedy jednak traktowało się śląskie straszki dobrze i z należytym szacunkiem, potrafiły odpłacić się pomagając w różnych domowych sprawach i obowiązkach. Jeśli chcecie poznać opowieści o dawnych stworkach i strachach oraz dowiedzieć się jak można oswoić beboka zapraszamy na warsztaty. W trakcie spotkania uczestnicy będą mieli okazje posłuchać bajek i własnoręcznie przy użyciu różnych materiałów wykonać swojego zaprzyjaźnionego, „oswojonego” beboka.

Na początku był… węgiel. Opowieść o czarnym złocie
klasy I – VIII

Zajęcia odbywają się w otoczeniu obrazów artystów nieprofesjonalnych z Grupy Janowskiej. Uczestnicy zapoznają się z genezą powstania węgla kamiennego oraz jego znaczeniem w życiu codziennym i obyczajowości mieszkańców Górnego Śląska. Ponadto będą mogli zobaczyć skamieniałe części roślin z okresu karbonu, które staną się inspiracją do stworzeniu fantastycznego lasu. W części warsztatowej dzieci będą pracować w technice frotażu, poznając również pojęcie faktury i w twórczy sposób, przy użyciu węgla i farby, stworzą odbitki (liście paproci, skrzypu).


Dział Teatralno-Filmowy Oddział Muzeum Historii Katowic
ul. Kopernika 11, Katowice

  • Zajęcia realizowane są od wtorku do piątku w godzinach 10:00-15:00 (najpóźniejsza godzina rozpoczęcia lekcji to 14:00).
  • Cena zajęć: 10 zł/osoba.
  • Przewidywany czas zajęć to ok 1-1,5 godziny.
  • Limit osób na zajęciach 25 uczestników.
  • Wszystkie zajęcia wpisują się w podstawę programową.
  • Skontaktuj się z nami - e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , tel. 32 745 17 28, 514 499 614.

Muzyka Pana Kilara – awangarda

W latach 60. XX wieku kompozytorzy zaczęli szukać w muzyce czegoś nowego, bowiem dotychczasowe techniki i środki kompozytorskie zdawały się im niewystarczające. Eksperymentowali, wymyślając między innymi różne sposoby wydobywania nietypowych dźwięków z instrumentów czy przy pomocy głosu ludzkiego oraz próbując uzyskać nowe brzmienia. W muzyce awangardowej zauważamy odejście od pewnych ograniczeń wynikających z zasad tworzenia muzyki klasycznej – metrum, systemu dur–moll czy nawet standardowego zapisu muzycznego.

klasy I - VIII, szkoły ponadpodstawowe

Uczestnicy warsztatów poznają nurt muzyki awangardowej na podstawie twórczości Wojciecha Kilara. Zapoznają się z graficzną partyturą oraz elementami zapisu utworu współczesnego. Będą mieli okazję usłyszeć różnorodność zwrotów rytmicznych oraz melodycznych, a także napisać i wykonać własny utwór.

Maskarada
klasy I
- VIII

Po co Batmanowi maska? Dlaczego uczestnicy Karnawału w Wenecji zakrywają twarze, i co z tym wszystkim ma wspólnego teatr?
Podczas zajęć dzieci otrzymują szablony masek, które zmieniają i dekorują za pomocą kolorowych tkanin, koralików i koronek. Pomysłowość w bogatej kolorystyce, zdobieniu oraz skupienie na detalu owocuje powstaniem małych dzieł sztuki. Ważną częścią zajęć jest etap odkrywania kontekstów historycznych i kulturowych używania masek.

Szalony Kapelusznik
klasy I
- VIII

Czym się różni melonik od gondoliera? Czy nakrycie głowy mówi nam coś więcej niż tylko jaka jest pogoda, oraz czy możliwe jest by królik zmieścił się w eleganckim cylindrze?
Szalony Kapelusznik to zajęcia rozwijające umiejętności motoryczne oraz kształtujące poczucie estetyki. Uczestnicy, na bazie przygotowanych materiałów i dekoracji, stworzą nakrycia głowy według własnego pomysłu. To zajęcia z pogranicza teatru, kostiumografii oraz mody. Celem warsztatów jest także sięganie do niekonwencjonalnych rozwiązań oraz dodawanie odwagi w przełamywaniu barier.

Mały kostiumograf
klasy I
- VIII

Warsztaty zabierają dzieci w barwny świat kostiumów teatralnych i filmowych oraz otwierają przed nimi kreatywny świat nieograniczonej wyobraźni.
Mając do dyspozycji rozmaite materiały, tkaniny dekoracyjne i ozdoby, dzieci tworzą własne projekty kostiumów, a praca odbywa się w atmosferze swobody wyrażania pomysłów, nietypowego myślenia i oryginalnych rozwiązań. Dzięki temu mali artyści odkrywają w sobie uzdolnienia manualne i ujawniają swoją osobowość. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności i wyobraźni dzieci, kształtowanie poczucia estetyki i umiejętności samodzielnej wypowiedzi artystycznej.