Informacje ogólne

Oferta edukacyjna realizowana w Muzeum Historii Katowic to zajęcia dla dzieci i młodzieży, odkrywające przed nimi świat sztuki, historii oraz dziedzictwa regionalnego. Zajęcia dla młodszych dzieci łączą zdobywanie wiedzy z pasją tworzenia oraz rozwijają umiejętność pracy w grupie. Oferta dla młodzieży to dawka solidnej wiedzy, zaprezentowana w swobodny sposób przez specjalistów i pasjonatów z danej dziedziny.

Ważne informacje:

  • Zajęcia realizowane są od wtorku do piątku w godzinach 10:00-15:00 (najpóźniejsza godzina rozpoczęcia lekcji to 14:00).
  • Cena zajęć: 8zł/os.
  • Przewidywany czas zajęć to ok 1-1,5 godziny
  • Wszystkie zajęcia wpisują się w podstawę programową
  • Poszczególne zajęcia odbywają się w różnych oddziałach Muzeum. Informacje o miejscu realizacji zajęć znajdują się w opisach poniżej.

 

Skontaktuj się z nami:

Tel. 32 256 18 10, wew. 111

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


Oferta edukacyjna Muzeum Historii Katowic
Rok szkolny 2019/2020

 

Galandy, czepce, purpurki i inne elementy stroju ludowego
(klasy IV-VI)

Temat stroju ludowego pozornie prosty, obfituje w wielość wątków interpretacyjnych. Zagadnienia związane z ubiorem regionalnym możemy analizować w odniesieniu do wielu kluczy. Strój ludowy mówi nam nie tylko o przynależności regionalnej, ale także o stanie cywilnym, czy statusie społecznym osoby, która go nosi. Dawniej wszystkie elementy składające się na strój ludowy miały swoje uzasadnienie (rodzaj materiału, linia kroju, elementy dekoracyjne, dodatki, czy kolorystyka – wszystko to spełniało określoną funkcje). Specyficzny kod informacyjny zaszyfrowany w poszczególnych elementach stroju sprawnie odczytywali wszyscy mieszkańcy wsi. Współcześnie dla wielu z nas jest on komunikatem zupełnie niezrozumiałym, stanowiącym wręcz zapis wiedzy tajemnej. Podczas lekcji muzealnej uchylimy rąbka tajemnicy, prezentując poszczególne elementy stroju ludowego. Opowiemy czego można było dowiedzieć się o innych na podstawie ubioru, co decydowało o wyglądzie stroju paradnego – na jakie okazje go zakładano, z ilu części się składał i w jakiej kolejności należało je ubierać.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klas (IV-VI): historia ( dla klasy IV) I 2.
język polski ( dla klas IV-VI) IV 8.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.

W pokoju i w kuchni
(Przedszkola, klasy I-III i IV-VI)

Jesteście gotowi na podróż w czasie? Zapinajcie pasy i ruszamy! Przeniesiemy się w lata dwudzieste do wnętrz mieszczańskich. Wskazówki zegara wstecz i już znajdujemy się w pokoju średniozamożnej rodziny by pod jej nieobecność podpatrzeć jak żyli, posłuchać czym się zajmowali, jaką rolę odgrywała kuchnia, czy kredens stołowy był ważnym meblem? Po co pokrywki, lejki, cedzaki, chochle? I dlaczego haftowane ręcznie makatki robiły taką furrorę? Czy w XXI w. ręczne zdobienia mają jeszcze sens i czy trzeba mieć wyjątkowe uzdolnienia by takie makatki wykonać? Sprawdzimy, każdy indywidualnie. Podróże kształcą, my sprawimy, że rozbudzą także wyobraźnię, pozwolą odkryć nowe obszary i spojrzeć na przeszłość z nieco innej perspektywy.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej na pierwszym etapie edukacyjnym: edukacja polonistyczna: 1.1,2,3. edukacja społeczna: 1.7,9. Edukacja plastyczna: 2.3. Edukacja techniczna: 1.1.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klas IV-VI: Historia (dla klas IV): I. 2. Język polski (dla klas IV-VI): IV. 8.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w dwóch lokalizacjach: w siedzibie MHK przy ul. Szafranka 9 lub Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.

Szalony Kapelusznik
(Przedszkola, klasy I-III i IV-VIII)

Zajęcia edukacyjne uwalniające pokłady kreatywności, jak i sposobność do zabawy formą i kompozycją. Kapelusz jako symbol elegancji i statusu społecznego przybierał rozmaite formy w miarę upływu czasu, na skutek zmieniających się zwyczajów i mody: melonik, fedora, panama, cylinder, gondolier, kapelusz z wielkim rondem ozdobiony piórami, kwiatami i kokardami, lub niewielki, z małym rondem i woalką toczek bądź pillbox. Zawsze jednak dodawał szyku i dystynkcji, a do dziś stanowi doskonałe wykończenie stroju. Podczas warsztatów dzieci mają do wyboru szablony różnych rodzajów kapeluszy, a także materiały i ozdoby. Kreatywne podejście dzieci pozwala łączyć najróżniejsze style, materiały i wzory. Celem warsztatów jest kształtowanie w młodych ludziach wrażliwości estetycznej, dodawanie odwagi w przełamywania barier i sięganie do niekonwencjonalnych rozwiązań.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klas I-III edukacja polonistyczna: I 2., III 7. edukacja plastyczna: 2.3
dla klas IV-VIII edukacja plastyczna: II.4
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Maskarada
(Przedszkola, klasy I-III i IV-VI, VII-VIII)

Warsztaty plastyczne przybliżające atmosferę słynnego karnawału w Wenecji, z korowodami przebranych w barwne i fantazyjne stroje postaci. Nie-odzownym elementem każdego kostiumu jest karnawałowa maska – atrybut tajemniczości i magii. Podczas zajęć dzieci otrzymują szablony masek, które zmieniają i dekorują za pomocą kolorowych tkanin, koralików i koronek. Pomysłowość w bogatej kolorystyce, zdobieniu oraz skupienie na detalu owocuje powstaniem małych dzieł sztuki. Ważną częścią zajęć jest etap odkrywania walorów użytkowych masek. Można ukryć pod nią twarz podczas zabawy, lub przeobrazić się na chwilę w kogoś zupełnie innego.
Celem zajęć jest wyzwolenie siły wyobraźni, zainspirowanie do pracy twórczej, a także wskazanie relacji między pięknem a praktycznym zastoso-waniem sztuki.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy I-III: edukacja polonictycznaI.1,2.
Dla klasy IV-VIII edukacja plastyczna: II.4.
Czas trwania: ok 1-1,5 godziny
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Mały kostiumograf
(Przedszkola, klasy I-VIII)

Warsztaty zabierają dzieci w barwny świat kostiumów teatralnych i filmowych oraz otwierają przed nimi kreatywny świat nieograniczonej wyobraźni. Mając do dyspozycji rozmaite materiały, tkaniny dekoracyjne i ozdoby, dzieci tworzą własne projekty kostiumów, a praca odbywa się w atmosferze swobody wyrażania pomysłów, nietypowego myślenia i oryginalnych rozwiązań. Dzięki temu mali artyści odkrywają w sobie uzdolnienia manualne i ujawniają swoją osobowość. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności i wyobraźni dzieci, kształtowanie poczucia estetyki i umiejętności samodzielnej wypowiedzi artystycznej.

Czas trwania: ok 1-1,5 godziny
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Teatr jest fajny
(Klasy I-VI)

Teatr, który odgrywa istotną rolę w rozwoju człowieka, jest zjawiskiem artystycznym dostarczającym intensywnych doznań intelektualnych i estetycznych. Stanowi on kreatywną przestrzeń, w której dwa podstawowe tworzywa teatru - aktor i widz, stykają się, tworząc wspólną płaszczyznę porozumienia i przeżywania sztuki. Zajęcia warsztatowe pozwalają w pełni doświadczyć teatralnej materii, aktywizując umysł i ciało uczestników.

Na cykl warsztatów zapraszamy wszystkie grupy wiekowe dzieci i młodzieży ciekawe świata sztuki. Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zajęcia odbywają się w formie zabawy teatralnej i opierają się na baśniach naszego dziedzictwa kulturowego. Teatralna podróż w krainę baśni rozwija wyobraźnię i stymuluje kreatywność dzieci, uwrażliwia na dobro i piękno, a także otwiera dzieci na przeżywanie sztuki. Oferta edukacyjna dla dzieci starszych zakłada głębsze działanie z teatrem. Zajęcia mają charakter grupowy. Poprzez integrację w zadaniach artystycznych dzieci kształtują umiejętności współdziałania w zespole oraz akceptacji, jednocześnie poszukując szlachetnego języka wypowiedzi artystycznej. Młodzież ma możliwość zapoznania się z technikami scenicznymi, takimi jak: elementy gry aktorskiej, improwizacja grupowa, elementy pantomimy. Celem warsztatów jest uwrażliwienie uczestników na kulturę wysoką i zrozumienie języka teatru. Lekcje sceniczne mają także za zadanie podniesienie samooceny, wyciszenie agresji i frustracji poprzez aktywność artystyczną oraz pokonanie stresu przed wystąpieniami publicznymi.

Prowadząca: zawodowa aktorka i nauczycielka Renata Spinek.

Czas trwania: ok 1-1,5 godziny
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Mosz godane?
(klasy I-III, IV-VI)

Coraz mniej dzieci i młodzieży mówi gwarą i zna gwarowe słowa. Na wstępie zajęć uczestnicy poznają gwarowe nazwy różnych przedmiotów znajdujących się w obrębie wystawy stałej „U nos w doma na Nikiszu. We wnętrzu nikiszowieckiego mieszkania”.
Następnie uczą się wyrazów gwarowych podczas dynamicznych i kreatywnych zajęć. Układają rozsypanki wyrazowe, dopasowują hasło do obrazka, pracują ze słowniczkiem gwary śląskiej.
Na koniec wymyślają i projektują własną grę MEMO – po śląsku i (jeśli mają ochotę) mogą w nią zagrać lub zabrać ze sobą do szkoły.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej na pierwszym etapie edukacyjnym: edukacja polonistyczna: 1.3,2.1,8,6.2 edukacja plastyczna: 2.1,3,6. edukacja techniczna: 1.1
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w dwóch lokalizacjach: w siedzibie MHK przy ul. Szafranka 9 lub Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.

W dawnej kuźnicy żelaza. Szukamy początków herbu Katowic
(klasy I-IV)

Dzieci poznają najstarsze dzieje Katowic związane z funkcjonowaniem na tym terenie kuźnic żelaza. W czasie zajęć czytamy fragmenty XVII-wiecznego poematu najsłynniejszego z kuźników Walentego Roździeńskiego a jego własna opowieść (film prezentowany na wystawie) przybliża m.in. technikę wytopu żelaza. Uruchamiając makietę kuźnicy, wzbogaconą o elementy multimedialne, same mogą przeprowadzić ten proces. W urządzeniach kuźniczych rozpoznają znaki umieszczone w herbie Katowic, co pomoże im zrozumieć, skąd pochodzi ten charakterystyczny symbol miasta. W zależności od scenariusza uczestnicy kolorują herb lub rozwiązują krzyżówkę.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej na pierwszym etapie edukacyjnym: edukacja polonistyczna: 1.3,6.2 edukacja społeczna:1.7 Edukacja plastyczna: 2.1 Edukacja techniczna: 1.1
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Między wojnami – Katowice stolicą województwa Śląskiego
(klasy VII-VIII i ponadpodstawowe)

Po podziale Górnego Śląska w 1922 r. Katowice znalazły się w Polsce podczas gdy inne duże miasta – Bytom i Gliwice – pozostały po stronie niemieckiej. Naturalną konsekwencją takiego stanu rzeczy był wybór tej miejscowości na stolicę autonomicznego województwa śląskiego. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. z czym wiązał się awans Katowic, jakie instytucje znalazły tutaj swoje miejsce, jak rozwinęło się miasto w tym okresie.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy IV: Historia: I.2.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy V-VIII: Historia: XXX.4.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

W okupowanym mieście – Katowice 1939-1945
(klasy VI-VIII i szkoła ponadpodstawowa)

Zajęcia przybliżą uczniom m.in. obronę Katowic we wrześniu 1939 r., represje wobec jego polskich mieszkańców, rolę jaką miasto pełniło w okresie okupacji, a także życie codzienne katowiczan (również dzieci i młodzieży) w tym czasie.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy IV: Historia: I.2. Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy V-VIII: Historia: XXXII.3, XXXIII.2,5.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Katowice w Polsce Ludowej
(szkoła ponadpodstawowa)

Czasy PRL-u to okres niedoceniany w dziejach naszego kraju i regionu. Lekcja muzealna powstała z myślą o uczniach, którzy na zajęciach z historii nie zawsze mają okazję dowiedzieć się czegoś na temat tego ważnego okresu w dziejach państwa polskiego, które odcisnęło piętno w każdym aspekcie życia współcześnie żyjących Polaków. Na zajęciach uczniowie poznają skomplikowane losy komunistycznej Polski w ujęciu lokalnym, tj. górnośląskim, katowickim. Stolica Górnego Śląska stała się ważnym elementem w budowie komunistycznej Polski, na moment stając się nawet Stalinogrodem. Lekcja stanowi opowieść, o tym jak wyglądało życie w tej epoce, z jednej strony pełnej absurdów, a z drugiej walki o wolność od końca II wojny światowej do wyborów czerwcowych w 1989 roku.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych: Historia: LV.3, LVI.2, LVII.1.2.6.7, LVIII. 1.2.3.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Droga Katowic do Niepodległej Polski - okres powstań i plebiscytu
(klasy VI-VIII, szkoła ponadpodstawowa)

Powstania śląskie i plebiscyt stanowią jeden z najważniejszych momentów w historii śląska i odradzającej się Polski. Na zajęciach uczniowie zarówno szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych będą mieli okazję poznać trudną historię, opowiedzianą w sposób dostosowany do wieku. Uczniowie szkoły podstawowej poznają główne wydarzenia i miejsca związane z walkami niepodległościowymi na terenie Katowic, zaś młodzież szkół średnich zapozna się z przyczynami, przebiegiem i skutkami wybuchu powstań i plebiscytu na terenie Śląska i Katowic.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych: Historia: XLI: 3.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Nowoczesna mozaika
(klasa IV-VIII)

Jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów na Nikiszowcu są dwie mozaiki umieszczone na fasadzie budynku poczty przy placu Wy-zwolenia. Zarówno mieszkańcom, jak i turystom piękne róże oraz czerwone cegły i farba zdobiąca okna kojarzą się jednoznacznie z „Nikiszem”. Również w Muzeum Historii Katowic, w dawnym maglu na Rymarskiej, można obejrzeć śląską patronkę, świętą Barbarę wykonaną w technice mozaiki.
Mozaiki obecne na Nikiszowcu zainspirowały nas do zorganizowania warsztatów, w czasie których każdy z uczestników będzie mógł wykonać własną mozaikę. Inspiracje są wokół nas: czy to „róże” na rynku, młotek i pyrlik na murze familoka, ulubione zwierzę bądź przedmiot.
Chcemy je wykorzystać przy tworzeniu prac, dlatego każdy będzie mógł obejrzeć inspirujące fotografie bądź stworzyć mozaikę według pokazanego wzoru.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół podstawowych: Plastyka: I 1.
Czas trwania wykładu: 1 godz. 30 min. – 2 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.


Zajęcia warsztatowo-edukacyjne - cykl „Cztery pory roku”.

Marzaneczka krasna co w lesie urosła – przywołujemy wiosnę.
(6 latki, klasy 1-4)

W trakcie zajęć dzieci poznają tradycyjne wiosenne obrzędy doroczne mające na celu przywołanie wiosny. Jednym z nich jest topienie Marzanny lub jej męskiego odpowiednika Marzanioka - słomianej kukły będącej symbolem zimy oraz wszelkich chorób i utrapień dręczących ludzi i zwierzęta. W części warsztatowej uczestnicy lekcji w grupie wykonają własną kukłę, którą będą mogli zabrać ze sobą aby przepędzić zimę na dobre.

Zajęcia odbywają się w dniach 17-20.03.2020 r.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta przy ul. Rymarskiej 4 (Nikiszowiec).

Koszt zajęć edukacyjnych 8zł/os.


Oferta czasowa Muzeum Historii Katowic
Oferta w przygotowaniu.

Koszt zajęć edukacyjnych 8zł/os.