Styl japoński - styl piękny

Dział Grafiki
25 IX - 23 X 2015

 

STYL JAPOŃSKI – STYL PIĘKNY
ULA I KAZU


Dyrektor Muzeum Historii Katowic
Jacek Siebel

kierownik Działu Grafiki im. Pawła Stellera MHK
Ewa Liszka

prezes TPJ im. Akiry Kurosawy w Katowicach
Urszula Imamura

zapraszają na otwarcie wystawy

przygotowanej z okazji
30-lecia Towarzystwa Polsko-Japońskiego im. Akiry Kurosawy w Katowicach


STYL JAPOŃSKI – STYL PIĘKNY
ULA I KAZU
kurator: Urszula Imamura


w piątek 25 września 2015 o godz. 16.00
do siedziby siedziby Oddziału Muzeum Historii Katowic
przy ul. T. Kościuszki 47 (wejście od ul. J. Rymera)


Wernisażowi będzie towarzyszył
koncert Jana Baryły na flecie shakuhachi
(kompozycje własne)

www.mhk.katowice.pl


Fenomen Japonii. Co jest tajemnicą ogólnoświatowej fascynacji krajem i kulturą tego wyspiarskiego narodu na krańcach wielkiego świata? Kraju, który dla reszty świata odkryty został dopiero w drugiej połowie XIX wieku... Kraju, który nie posiada żadnych bogactw naturalnych, a jego największym majątkiem są ludzie! Kraju kontrastów, gdzie ciągle żywe tradycje od stuleci żyją w absolutnej harmonii z najnowocześniejszymi wynalazkami techniki współczesności! Narodu, który stworzył kulturę na wyżynach doskonałości i ludzi, których potrzeba piękna i estetyki stworzyła sztukę zapierającą dech w piersiach!

A co nas, Polaków, może łączyć z Japonią?! Dwa narody i dwa kraje oddalone od siebie tysiącami kilometrów? O odmiennej historii, tradycji, kulturze, mentalności? Wydawać by się mogło, że nic nie łączy tych odległych nacji, a wszystko dzieli! A jednak! Od pewnego czasu obserwujemy  nasilające się ustronne fascynacje i wzmożoną potrzebę kontaktów. Polacy interesują się japońskimi sztukami walki i kodeksem wojownika, a Polki z uwagą studiują tajemnice pięknych kompozycji roślinnych ikebany, a w zaciszu własnej kuchni próbują rolować norimaki na sushi... W Japonii zaś coraz większe zainteresowanie budził komunistyczny kraj o tysiącletniej historii, w którym mieszkają najpiękniejsze dziewczęta na ziemi i nigdzie indziej nie znajdziesz lepszych żon! I to, co najważniejsze! W Polsce przecież urodził się prawdziwie japoński kompozytor Chopin! Twórca najbliższych duszy japońskiej mazurków, polek, walców i polonezów!

No i tak z latami coraz więcej mamy prawdziwych samurajów w kraju nad Wisłą, natomiast szkoły muzyczne w Japonii kształcą najliczniejszą grupę wirtuozów fortepianu!

Prezentowana w Muzeum Historii Katowic podwójna wystawa malarstwa znakomitych artystów młodego pokolenia: Urszuli Tekieli (absolwentki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie) oraz Masakazu Miyanaga (wykształconego w Japonii malarza, od wielu lat mieszkającego i tworzącego w Polsce) ma na celu ukazanie wzajemnych fascynacji i inspiracji czerpanych z bogactwa sztuki całego świata. To, co w postmodernistycznej epoce jest cechą charakterystyczną w kreacji hybrydycznych dzieł zespalających harmonijnie elementy formalne i tematyczne w jednorodną estetycznie całość, możecie Państwo zaobserwować w prezentowanych  pracach: Japończyka malującego w niezwykle trudnej technice włoskiej tempery kompozycje z zastosowaniem symboliki chińskiego zodiaku, wzbogaconych łacińskimi sentencjami na modłę orientalnych cytatów z chińskiej poezji w treści obrazu oraz polskiej malarki zafascynowanej kubizującą formą Tamary Łempickiej, której idealizujące, bezosobowe portrety pięknych kobiet, jak japońskie IJIN, zawieszone są w umownej przestrzeni i udekorowane  przedmiotami rodem z muzealnych kolekcji Feliksa Manggha Jasieńskiego! Ich cechą wspólną jest dekoracyjność, estetyzm oraz nawiązanie do japońskich kryteriów piękna z epoki Ogaty Korina oraz szkoły RINPA.

kurator wystawy
Urszula Imamura
emerytowany kustosz Muzeum Narodowego w Krakowie

ULA
Urszula Tekieli (ur. 1979 r. w Krakowie). Jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie (1999 r.). W 2005 roku ukończyła studia magisterskie w Instytucie Sztuki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie w zakresie projektowania graficznego. Obecnie zajmuje się malarstwem oraz projektowaniem graficznym. Inspiruje się malarstwem Tamary Łempickiej i Jerzego Nowosielskiego, grafiką Zofii Stryjeńskiej. Zainteresowania artystki oscylują wokół szeroko pojętej sztuki lat międzywojennych oraz powojennych. Szczególną uwagę poświęca sztuce renesansu, estetyce ikony oraz art déco. Motyw przewodni twórczości artystki stanowią kobiety. Odskocznią od malarstwa figuratywnego są „Pejzaże abstrakcyjne”. Obecnie mieszka i tworzy w Krakowie. Jej obrazy znajdują się w wielu prywatnych zbiorach w Polsce i Europie.

Wystawy: 2003 – „Impresja” Galeria Pod Śrubką, Żywiec; 2010 – wystawa indywidualna w Galleri New Form, Trelleborg (Szwecja); wystawa indywidualna w Galerii VIP OPTIMUM ART, Katowice; Galleri New Form, Trelleborg (Szwecja); 2011 – „100 + 1 Pięknych Obrazów”, Galeria DAP ZPAP, Warszawa; 2012 – wystawa indywidualna w Galerii Wieża Sztuki, Kielce; udział w I Biennale w Wenecji Cieszyńskiej, Cieszyn; udział w Kraków Art Expo, Tomaszowice; 2013 – „Love is in the air!” Sopocki Dom Aukcyjny, Warszawa' 2014 – wystawa indywidualna w Sopockim Domu Aukcyjnym, Warszawa; Renata Fine Arts, Hudson NY (USA)

Współpraca: Renata Fine Arts (Hudson NY – USA); Galleri New Form (Trelleborg – Szwecja); Galeria Sztuki Współczesnej Garbary 48 (Poznań); Galeria Sztuki Współczesnej Jarek Cechmanowicz (Poznań); Galeria Sztuki M Stara Fabryka (Zielona Góra); Galeria Czerwone Wino (Kazimierz Dolny); Galeria VIP.OPTIMUM (Katowice); Galeria Wieża Sztuki (Kielce); Galeria TADEO-ART (Bielsko-Biała); Galeria Miasto Sztuki (Kraków); Galeria Da Vinci (Gdańsk); Sopocki Dom Aukcyjny (Warszawa).


KAZU
Masakazu Miyanaga (ur. 1970 r. w Oita w Japonii). W 1993 roku ukończył studia na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu w Fukuoce, a następnie w 1995 roku na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu w Tsukubie. W latach 1995–1998 pracował jako wolontariusz z ramienia JICA w Domu Kultury w Myślenicach. W latach 1999–2003 odbywał staż na Wydziale Grafiki i Wydziale Konserwacji i Restauracji ASP w Krakowie. Współpracownik Manggha – Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej w Krakowie. Laureat wielu nagród i wyróżnień w Japonii, a także uczestnik licznych wystaw (m.in. w Tokio, Kyoto i Oita, Krakowie, Kazimierzu Dolnym, Poznaniu). Aktualnie zajmuje się przede wszystkim malarstwem i kaligrafią. W swojej twórczości odwołuje się do istotnej w sztuce Japonii szkoły Rinpa (Ogata Korin), a także wschodnioeuropejskiej sztuki pisania ikon.

Wystawy: 1992 – wystawa z grupą „NIKI zachodnie”, Fukuoka (Japonia) – główna nagroda; 1993 – konkurs współczesnego malarstwa im. Shigeru Aoki, Fukuoka (Japonia) – piąta nagroda; 1994 – konkurs współczesnego malarstwa im. Shigeru Aoki, Fukuoka (Japonia) – piąta nagroda; konkurs im. Tamon, Chiba (Japonia); wystawa indywidualna w galerii Tobi, Tsukuba (Japonia); 1995 – konkurs współczesnego malarstwa, Beppu (Japonia); konkurs współczesnego malarstwa im. Shigeru Aoki, Fukuoka (Japonia); 1998 – wystawa współczesnej sztuki japońskiej w galerii Pfeiffer, Nidzica; 2000 – wystawa indywidualna w galerii Kaplica, Reszel; 2004 – wystawa indywidualna w galerii Misaki, Oita (Japonia); wystawa indywidualna w galerii Weiss Nowina Konopaka, Kraków; wystawa indywidualna w galerii Shibata Etsuko, Tokyo (Japonia); 2005 – wystawa indywidualna w galerii Sztukoteka, Poznań; wystawa indywidualna w galerii Artislong, Kyoto (Japonia); 2006 – wystawa indywidualna w galerii Misaki, Oita (Japonia); wystawa indywidualna w galerii Shibata Etsuko, Tokyo (Japonia); wystawa indywidualna w galerii 2 światy, Kraków; 2007 – wystawa indywidualna w galerii Artislong, Kyoto (Japonia); wystawa indywidualna w galerii Whitestone, Kazimierz Dolny; 2008 – wystawa indywidualna w galerii Kersten, Kraków; wystawa indywidualna w galerii Keio-hyakkaten, Tokyo (Japonia); 2010 – wystawa indywidualna w galerii Keio-hyakkaten, Tokyo (Japonia); 2014 – Tatsuno Art Project, Hyogo (Japonia).


Imprezy towarzyszące
30 września (środa), godz. 17.00
Wieczór poezji Jerzego Granowskiego

6 października (wtorek), godz. 16.00
Wykład Urszuli Imamury: BI. Piękno i kategorie estetyczne w sztuce Japonii

12 października (poniedziałek), godz. 16.00
Wykład Urszuli Imamury: Bijinga. Portrety pięknych kobiet

18 października (niedziela), godz. 11.00–12.30
Warsztaty dla dzieci: Piękno lalki japońskiej

23 października (piątek), godz. 16.00
Finisaż wystawy
Wykład Urszuli Imamury: Zodiak chiński. Symbole w sztuce Orientu. Metajęzyk