Informacje ogólne

Oferta edukacyjna realizowana w Muzeum Historii Katowic to zajęcia dla dzieci i młodzieży, odkrywające przed nimi świat sztuki, historii oraz dziedzictwa regionalnego. Zajęcia dla młodszych dzieci łączą zdobywanie wiedzy z pasją tworzenia oraz rozwijają umiejętność pracy w grupie. Oferta dla młodzieży to dawka solidnej wiedzy, zaprezentowana w swobodny sposób przez specjalistów i pasjonatów z danej dziedziny.

Ważne informacje:

  • Zajęcia realizowane są od wtorku do piątku w godzinach 10:00-15:00 (najpóźniejsza godzina rozpoczęcia lekcji to 14:00).
  • Cena zajęć: 8zł/os.
  • Przewidywany czas zajęć to ok 1-1,5 godziny
  • Wszystkie zajęcia wpisują się w podstawę programową
  • Poszczególne zajęcia odbywają się w różnych oddziałach Muzeum. Informacje o miejscu realizacji zajęć znajdują się w opisach poniżej.

 

Skontaktuj się z nami:

tel. 32 256 18 10 wew. 117, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 32 353 95 59, wew. 5, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


Oferta edukacyjna Muzeum Historii Katowic

 

W dawnej kuźnicy żelaza szukamy początków herbu Katowic.
(szkoła podstawowa klasy I-III)

Dzieci poznają najstarsze dzieje Katowic związane z funkcjonowaniem na tym terenie kuźnic żelaza. Dzięki opowieści najsłynniejszego z kuźników, Walentego Roździeńskiego (film prezentowany na wystawie) dowiedzą się m.in. o technice wytopu żelaza, a następnie uruchamiając makietę kuźnicy, wzbogaconą o elementy multimedialne, same mogą przeprowadzić ten proces. W urządzeniach kuźniczych rozpoznają znaki umieszczone w herbie Katowic, co pomoże im zrozumieć, skąd pochodzi ten charakterystyczny symbol miasta.
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9.

Między wojnami – Katowice stolicą województwa Śląskiego
(klasy VII-VIII i szkoły ponadpodstawowe)

Po podziale Górnego Śląska w 1922 r. Katowice znalazły się w Polsce, podczas gdy inne duże miasta – Bytom i Gliwice – pozostały po stronie niemieckiej. Naturalną konsekwencją był wybór Katowic na stolicę autonomicznego Województwa Śląskiego. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. z czym wiązał się awans Katowic, jakie instytucje znalazły tutaj swoje miejsce, jak rozwinęło się miasto w tym okresie.
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9.

Droga Katowic do Niepodległej Polski – okres powstań i plebiscytu
(klasy IV-VIII, szkoły ponadpodstawowe)

Powstania śląskie i plebiscyt stanowią jeden z najważniejszych momentów w historii Śląska i odradzającej się Polski. Uczniowie szkoły podstawowej poznają główne wydarzenia i miejsca związane z walkami niepodległościowymi na terenie Katowic, zaś młodzież szkół średnich zapozna się z przyczynami, przebiegiem i skutkami wybuchu powstań i plebiscytu na terenie Śląska i Katowic.
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9.

W okupowanym mieście – Katowice 1939-1945
(klasy IV-VIII i szkoły ponadpodstawowe)

Czas II wojny światowej to jeden z najmroczniejszych okresów naszej historii. Zajęcia mają na celu przybliżenie go uczniom na przykładzie miasta, które jest im znane. Na lekcji przedstawione zostaną kwestie m.in. obrony Katowic we wrześniu 1939 r., przywracania „niemieckiego charakteru” miejscowości, roli miasta jako głównego ośrodka administracji na Górnym Śląsku oraz represji wobec polskich mieszkańców i ich życia codziennego.
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9.

Polak, Niemiec i Żyd. Opowieść o czasach, gdy angielski jeszcze nie był trendy.
(klasy IV-VIII i szkoły ponadpodstawowe)

W XIX i XX wieku podczas dynamicznego rozwoju miasta Katowice były różnorodnym narodowościowo miastem, a na co dzień można było tu usłyszeć m. in. język polski w jego śląskiej odmianie, którym posługiwała się zamieszkała tu od wielu pokoleń miejscowa ludność, język niemiecki, którym porozumiewali się przybysze z innych części Niemiec, a także hebrajski należący do tutejszych Żydów. Wielość obyczajów i norm społecznych, którymi kierowały się poszczególne grupy, przywodzi na myśl dzisiejsze europejskie metropolie. Choć poszczególne nacje miały swoje odrębne miejsca, gdzie toczyło się życie zbiorowe, to istniały też przestrzenie wspólne dla wszystkich mieszkańców, w których dochodziło do kontaktów między różnymi przedstawicielami trzech narodów, a Katowice dzięki temu jako całość sprawiały wrażenie różnorodnego tygla kulturowego. Uczniowie podczas lekcji poznają najważniejsze miejsca, postacie oraz wydarzenia ważne dla poszczególnych nacji zamieszkujących Katowice w XIX i XX wieku. Pozwoli im to nie tylko zrozumieć pojęcie różnorodności etnicznej, ale też lepiej poznać swój region oraz najbliższą okolicę. Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9.

Katowice na szlaku kolei na przełomie XIX i XX wieku a industrializacja na Górnym Śląsku
(klasy V – VIII i szkoły ponadpodstawowe)

Katowice to obecnie jedyne wojewódzkie miasto w naszym kraju, które otrzymało prawa miejskie później niż doprowadzono tam kolej. Pierwszy pociąg dotarł tu bowiem z Wrocławia w 1846 roku, a więc 19 lat wcześniej niż król Prus Wilhelm I ogłosił tę osadę miastem. Ważną rolę odegrał tutaj właściciel dóbr mysłowickich, górnik z wykształcenia – Franz Winckler, który zabiegał o to, by linia kolejowa Wrocław - Mysłowice nie ominęła obszaru Katowic. Rozwój kolei i początki jej budowy na terenie Górnego Śląska mają ścisły związek z transportem węgla kamiennego i innych surowców w głąb Prus. Bardzo ważny był rok 1841, kiedy to grupa przedsiębiorców wrocławskich i ziemian górnośląskich założyła Górnośląską Spółkę Kolei Żelaznych (Oberschlesische Eisenbahngesellschaft) w celu wybudowania linii kolejowej łączącej Dolny Śląsk z Górnym. W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się także, jak przebiegały pierwotnie linie kolejowe łączące Kraków z Wrocławiem oraz Warszawę z Wiedniem, ile trwała podróż z Katowic do Opola i Wrocławia w połowie XIX wieku, a także jaki tabor kursował na tych trasach oraz jakie obowiązywały bilety za przejazd. Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej Muzeum Historii Katowic przy ulicy Szafranka 9.

Kreowanie nowoczesnego miasta. Na tropie architektury międzywojennych Katowic
(klasy IV-VIII i szkoły ponadpodstawowe)

W okresie dwudziestolecia międzywojennego Katowice stały się stolicą autonomicznego województwa śląskiego. Zmiany administracyjne zaowocowały powstaniem nowych inwestycji budowlanych, które miały być wyrazem nowoczesności i potęgi II Rzeczpospolitej, do której włączono część Górnego Śląska wraz z Katowicami. Na potrzeby nowego centrum administracyjnego zaprojektowano reprezentacyjne forum – plac, wokół którego wzniesiono gmachy Urzędu Wojewódzkiego i Sejmu Śląskiego, Urzędów Niezespolonych, a także nowoczesny budynek Muzeum Śląskiego. W czasie lekcji muzealnej uczestnicy zajęć poznają najważniejsze inwestycje architektoniczne na terenie Katowic z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Zapoznają się z wybranymi budowlami związanymi z administracją, przemysłem i gospodarką, a także z obiektami architektury sakralnej. Dowiedzą się również, jaka symbolika została ukryta w formach architektonicznych i jakie treści ideowe znalazły swój wyraz w monumentalnych gmachach modernistycznych Katowic.

Kruche jest piękne, czyli o porcelanowych wyrobach ze zbiorów Muzeum Historii Katowic
(klasy I-VI)

Przedmioty wykonane z porcelany ma dziś w domu niemal każdy. Filiżanki, spodki, talerze, wazy i inne naczynia, jak również dekoracyjne figurki goszczą na stołach w wielu mieszkaniach. Gromadzenie i użytkowanie porcelany cieszy się długą tradycją. Pierwsze wyroby powstały w Chinach już w VII wieku. W XVIII wieku technologia wytwarzania porcelany została opracowana również w Europie. Porcelana stała się popularnym tworzywem stosowanym w produkcji naczyń, zastaw stołowych, ozdobnych figurek, a także jako osłona dawnych urządzeń elektrycznych. W czasie lekcji dzieci dowiedzą się, jak wytwarzana jest porcelana oraz będą miały możliwość zapoznania się z najciekawszymi wyrobami lokalnych fabryk, „Giesche” oraz „Huta Franciszka”, z okresu międzywojennego zgromadzonymi w zbiorach Muzeum Historii Katowic.


Galandy, czepce, purpurki i inne elementy stroju ludowego.
(klasy IV-VI)

Jak prezentował się kawaler w dzień odświętny, a co ubierała panna na co dzień? Dlaczego tak długo trwało założenie wianka i co z tym wszystkim ma wspólnego kilkadziesiąt szpilek do włosów? Zajęcia przybliżą uczniom zagadnienia związane z strojem ludowym; jego charakterystykę i symbolikę. Opowiemy, w jaki sposób strój zdradzał przynależność regionalną czy społeczną, ale także co mówił o stanie cywilnym osoby, która go nosiła; jak wyglądał strój paradny – na jakie okazje go zakładano, z ilu części się składał i w jakiej kolejności należało je ubierać.
Zajęcia odbywają się w Dziale Etnologii Miasta Muzeum Historii Katowic w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4

Mosz godane?
(klasy I-III, IV-VI)

Uczestnicy nauczą się wyrazów gwarowych podczas dynamicznych i kreatywnych zajęć: będą układać rozsypanki wyrazowe, dopasowywać hasło do obrazka, pracować ze słowniczkiem gwary śląskiej. Na koniec wymyślają i projektują własną grę MEMO – po śląsku.
Zajęcia odbywają się w Dziale Etnologii Miasta Muzeum Historii Katowic w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4 oraz w siedzibie głównej Muzeum Historii Katowic przy ul. Szafranka 9.

Na początku był… węgiel. Opowieść o czarnym złocie.
(klasy I – VIII)

Zajęcia odbywają się w otoczeniu obrazów artystów nieprofesjonalnych z Grupy Janowskiej. Uczestnicy zapoznają się z genezą powstania węgla kamiennego oraz jego znaczeniem w życiu codziennym i obyczajowości mieszkańców Górnego Śląska. Ponadto będą mogli zobaczyć skamieniałe części roślin z okresu Karbonu, które staną się inspiracją do stworzeniu fantastycznego lasu. W części warsztatowej dzieci będą pracować w technice frotażu, poznając również pojęcie faktury i w twórczy sposób, przy użyciu węgla i farby, stworzą odbitki (liście paproci, skrzypu).
Zajęcia odbywają się w Dział Etnologii Miasta Muzeum Historii Katowic w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4


Maskarada
(klasy I-VIII)

Po co Batmanowi maska? Dlaczego uczestnicy Karnawału w Wenecji zakrywają twarze, i co z tym wszystkim ma wspólnego teatr?
Podczas zajęć dzieci otrzymują szablony masek, które zmieniają i dekorują za pomocą kolorowych tkanin, koralików i koronek. Pomysłowość w bogatej kolorystyce, zdobieniu oraz skupienie na detalu owocuje powstaniem małych dzieł sztuki. Ważną częścią zajęć jest etap odkrywania kontekstów historycznych i kulturowych używania masek. Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Szalony Kapelusznik
(klasy I-VIII)

Czym się różni melonik od gondoliera? Czy nakrycie głowy mówi nam coś więcej niż tylko jaka jest pogoda, oraz czy możliwe jest by królik zmieścił się w eleganckim cylindrze?
Szalony Kapelusznik to zajęcia rozwijające umiejętności motoryczne oraz kształtujące poczucie estetyki. Uczestnicy, na bazie przygotowanych materiałów i dekoracji, stworzą nakrycia głowy według własnego pomysłu. To zajęcia z pogranicza teatru, kostiumografii oraz mody. Celem warsztatów jest także sięganie do niekonwencjonalnych rozwiązań oraz dodawanie odwagi w przełamywaniu barier. Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Mały kostiumograf
(klasy I-VIII)

Warsztaty zabierają dzieci w barwny świat kostiumów teatralnych i filmowych oraz otwierają przed nimi kreatywny świat nieograniczonej wyobraźni.
Mając do dyspozycji rozmaite materiały, tkaniny dekoracyjne i ozdoby, dzieci tworzą własne projekty kostiumów, a praca odbywa się w atmosferze swobody wyrażania pomysłów, nietypowego myślenia i oryginalnych rozwiązań. Dzięki temu mali artyści odkrywają w sobie uzdolnienia manualne i ujawniają swoją osobowość. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności i wyobraźni dzieci, kształtowanie poczucia estetyki i umiejętności samodzielnej wypowiedzi artystycznej. Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.


Śladami architektury drewnianej - zwiedzanie kościoła pw. św. Michała Archanioła
(klasy IV-VIII i szkoły ponadpodstawowe)

Drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła, leżący w parku im. T. Kościuszki w Katowicach jest najstarszą budowlą sakralną na terenie miasta. Wybudowany najprawdopodobniej w początkach XVI wieku w Syryni w powiecie wodzisławskim, w 1938 roku został przeniesiony do Katowic, a od 1997 znajduje się pod opieką Muzeum Historii Katowic. Kościół jest otwarty dla gości tylko podczas niedzielnych mszy świętych, dlatego zajęcia edukacyjne, prowadzone na jego terenie przez pracowników Muzeum stanowią niepowtarzalną okazję do zapoznania się z sakralną architekturą regionu. Podczas oprowadzania uczestnicy poznają dzieje kościoła, szczegóły jego architektury, historię zabytków znajdujących się we wnętrzu świątyni oraz jej otoczenie.
Kościół znajduje się na Szlaku Architektury Drewnianej Województwa Śląskiego.
Zajęcia odbywają się w kościele pw. św. Michała Archanioła przy ul. Kościuszki 87.