Informacje ogólne

Oferta edukacyjna realizowana w Muzeum Historii Katowic to zajęcia dla dzieci i młodzieży, odkrywające przed nimi świat sztuki, historii oraz dziedzictwa regionalnego. Zajęcia dla młodszych dzieci łączą zdobywanie wiedzy z pasją tworzenia oraz rozwijają umiejętność pracy w grupie. Oferta dla młodzieży to dawka solidnej wiedzy, zaprezentowana w swobodny sposób przez specjalistów i pasjonatów z danej dziedziny.

Ważne informacje:

  • Zajęcia realizowane są od wtorku do piątku w godzinach 10:00-15:00 (najpóźniejsza godzina rozpoczęcia lekcji to 14:00).
  • Cena zajęć: 8zł/os.
  • Przewidywany czas zajęć to ok 1-1,5 godziny
  • Wszystkie zajęcia wpisują się w podstawę programową
  • Poszczególne zajęcia odbywają się w różnych oddziałach Muzeum. Informacje o miejscu realizacji zajęć znajdują się w opisach poniżej.

 

Skontaktuj się z nami:

Tel. 32 256 18 10, wew. 111

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


Zajęcia warsztatowo-edukacyjne - cykl „Cztery pory roku”.

 

O tym, jak Marzaniok i Marzanna wyprowadzają zimę
(6 latki, klasy 1-4)

Wśród tradycyjnych wiosennych obrzędów jest topienie Marzanny lub jej męskiego odpowiednika Marzanioka - słomianej kukły będącej symbolem zimy oraz wszelkich chorób i utrapień dręczących ludzi i zwierzęta. Marzaniok był ubrany w podarte, męskie ubranie, a Marzanna w strój kobiecy. Tam, gdzie był Marzaniok i Marzanna, dwie grupy wyruszały zazwyczaj z przeciwległych krańców wsi. Tradycyjnie korowód obchodził całą wieś, po czym udawał się poza jej granice w celu ostatecznego rozprawienia się z zimą, którą utożsamiały wspomniane kukły, co kończyło się zwykle ich utopieniem.

W trakcie zajęć dzieci poznają tradycyjne wiosenne obrzędy doroczne mające na celu przywołanie wiosny. W części warsztatowej uczestnicy lekcji w grupie wykonają własną kukłę Marzanny lub Marzanioka , którą będą mogli zabrać ze sobą, aby przepędzić zimę na dobre.

Zajęcia odbywają się w dniach 17-20 marca 2020
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta przy ul. Rymarskiej 4 (Nikiszowiec).

Od palmy do koszyczka czyli przygotowania do Świąt Wielkanocnych
(6 latki, klasy 1-4)

Wiosenne świętowanie koncentruje się przede wszystkim na rodzącej się do życia przyrodzie, stąd chociażby zielone gałązki i zioła w palmach. Dawniej na Śląsku wierzono, że owe palmy poświęcone w niedziele poprzedzającą Wielkanoc (w Niedzielę Palmową) służą za naturalne piorunochrony. Zapowiedzią wiosennego cyklu obrzędowego jest Środa Popielcowa – rozpoczynająca Wielki Post. Na Śląsku uchodziła ona za dzień odpowiedni do wróżb miłosnych. Co prawda wierzenia dotyczące postu nie były zbyt urozmaicone, jednak w okresie Wielkiego Tygodnia pojawiało się dużo nakazów, których bezwzględnie należało przestrzegać

W trakcie zajęć dzieci poznają najważniejsze zwyczaje dotyczące tego szczególnego czasu, dowiedzą się skąd się wzięły i dlaczego były tak ważne dla naszych przodków, poznają również techniku zdobienia jajek, po czym wspólnie skompletujemy koszyczek wielkanocny. W części warsztatowej uczestnicy przygotują swoje własne palmy.

Zajęcia odbywają się w dniach 31 marca – 3 kwietnia 2020
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta przy ul. Rymarskiej 4 (Nikiszowiec).

Czyj moj najpiękniejszy? O zwyczaju stawiania moja
(6 latki, klasy 1-4)

Szczególnym powitaniem wiosny był obrzęd zwany „stawianie moja” – czyli ustrojonych tasiemkami, wstążkami, bibułkami drzewek iglastych lub liściastych na wysokich, okorowanych żerdziach. Moje stawiano w nocy z 30 kwietnia na 1 maja, początkowo przy domach ważniejszych osób we wsi (przed domem właściciela wsi, sołtysa, proboszcza, przy karczmie, na najważniejszym placu we wsi) oraz pod oknami domów zamieszkałych przez panny. Dziewczętom, które nie cieszyły się powodzeniem u chłopców stawiano nieozdobioną żerdź. Moja trzeba było pilnować, aby nie został wykradziony przez mieszkańców sąsiednich wsi. Wówczas należało taki mój wykupić.

Zwyczaj ten był znany na Śląsku, na Orawie i Spiszu. Do jego zaniknięcia przyczyniły się zakazy administracyjne ścinania drzew w lasach. Obecnie obserwuje się powrót do tej tradycji.

Uczestnicy zajęć wykonają swojego własnego, kolorowego moja.

Zajęcia odbywają się w dniach 5–8 maja 2020
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta przy ul. Rymarskiej 4 (Nikiszowiec).

Hej Jana, Jan bandziemy chwolić – w poszukiwaniu kwiatu paproci…
(6 latki, klasy 1-4)

Letnie zrównanie dnia z nocą związane było z magiczną atmosferą. Tego dnia niezwykła aktywnością wykazywały się siły nadprzyrodzone, stąd też zapewne w demonologii śląskiej odnajdziemy zespół wierzeń i praktyk mających chronić nas podczas nocy świętojańskiej przed czarownicami. Palono wówczas wielkie ogniska (skok przez ognisko stanowił publiczne wyznanie miłości), a wianki wyplatane z dziewięciorga ziół służyły do wróżb o charakterze matrymonialnym (szczególne znaczenia miał rozmaryn według wierzeń symbol wierności), poszukiwano również owianego legendami kwiatu paproci, którego strzec miały świetliki.

Podczas zajęć opowiemy o magii najkrótszej nocy w roku nazywanej dawniej świętem zakochanych, dodatkowo uczestnicy warsztatów poznają sekrety wybranych ziół oraz dowiedzą się w jakim celu wyplatano z nich wianki. Dzieci dowiedzą się także jak nasi przodkowie robili słodycze i z czego wyrabiano czekoladę. W części warsztatowej uczestnicy zrobią fantastyczny kwiat paproci.

Zajęcia odbywają się w dniach 16–18 czerwca 2020
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta przy ul. Rymarskiej 4 (Nikiszowiec).


Oferta edukacyjna Muzeum Historii Katowic
Rok szkolny 2019/2020

 

Galandy, czepce, purpurki i inne elementy stroju ludowego
(klasy IV-VI)

Temat stroju ludowego pozornie prosty, obfituje w wielość wątków interpretacyjnych. Zagadnienia związane z ubiorem regionalnym możemy analizować w odniesieniu do wielu kluczy. Strój ludowy mówi nam nie tylko o przynależności regionalnej, ale także o stanie cywilnym, czy statusie społecznym osoby, która go nosi. Dawniej wszystkie elementy składające się na strój ludowy miały swoje uzasadnienie (rodzaj materiału, linia kroju, elementy dekoracyjne, dodatki, czy kolorystyka – wszystko to spełniało określoną funkcje). Specyficzny kod informacyjny zaszyfrowany w poszczególnych elementach stroju sprawnie odczytywali wszyscy mieszkańcy wsi. Współcześnie dla wielu z nas jest on komunikatem zupełnie niezrozumiałym, stanowiącym wręcz zapis wiedzy tajemnej. Podczas lekcji muzealnej uchylimy rąbka tajemnicy, prezentując poszczególne elementy stroju ludowego. Opowiemy czego można było dowiedzieć się o innych na podstawie ubioru, co decydowało o wyglądzie stroju paradnego – na jakie okazje go zakładano, z ilu części się składał i w jakiej kolejności należało je ubierać.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klas (IV-VI): historia ( dla klasy IV) I 2.
język polski ( dla klas IV-VI) IV 8.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.

W pokoju i w kuchni
(Przedszkola, klasy I-III i IV-VI)

Jesteście gotowi na podróż w czasie? Zapinajcie pasy i ruszamy! Przeniesiemy się sto lat wstecz i już znajdujemy się w pokoju rodziny mieszczańskiej lub robotniczej. Pod jej nieobecność możemy podpatrzeć jak żyli ówcześni ludzie, posłuchać czym się zajmowali, jaką rolę odgrywała kuchnia, czy kredens stołowy był ważnym meblem? Po co pokrywki, lejki, cedzaki, chochle? I dlaczego haftowane ręcznie makatki robiły taką furorę? Uczestnicy zajęć oprócz wizyty na wystawie „Wnętrz mieszczańskich” w siedzibie głównej lub „U nos w doma na Nikiszu” w Dziale Etnologii Miasta, będą mogli się wykazać, próbując odgadnąć przeznaczenie i nazwy przedmiotów codziennego użytku, których dziś już prawie nie używamy.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej na pierwszym etapie edukacyjnym: edukacja polonistyczna: 1.1,2,3. edukacja społeczna: 1.7,9. Edukacja plastyczna: 2.3. Edukacja techniczna: 1.1.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klas IV-VI: Historia (dla klas IV): I. 2. Język polski (dla klas IV-VI): IV. 8.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w dwóch lokalizacjach: w siedzibie MHK przy ul. Szafranka 9 lub Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.

Szalony Kapelusznik
(Przedszkola, klasy I-III i IV-VIII)

Zajęcia edukacyjne uwalniające pokłady kreatywności, jak i sposobność do zabawy formą i kompozycją. Kapelusz jako symbol elegancji i statusu społecznego przybierał rozmaite formy w miarę upływu czasu, na skutek zmieniających się zwyczajów i mody: melonik, fedora, panama, cylinder, gondolier, kapelusz z wielkim rondem ozdobiony piórami, kwiatami i kokardami, lub niewielki, z małym rondem i woalką toczek bądź pillbox. Zawsze jednak dodawał szyku i dystynkcji, a do dziś stanowi doskonałe wykończenie stroju. Podczas warsztatów dzieci mają do wyboru szablony różnych rodzajów kapeluszy, a także materiały i ozdoby. Kreatywne podejście dzieci pozwala łączyć najróżniejsze style, materiały i wzory. Celem warsztatów jest kształtowanie w młodych ludziach wrażliwości estetycznej, dodawanie odwagi w przełamywania barier i sięganie do niekonwencjonalnych rozwiązań.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klas I-III edukacja polonistyczna: I 2., III 7. edukacja plastyczna: 2.3
dla klas IV-VIII edukacja plastyczna: II.4
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Maskarada
(Przedszkola, klasy I-III i IV-VI, VII-VIII)

Warsztaty plastyczne przybliżające atmosferę słynnego karnawału w Wenecji, z korowodami przebranych w barwne i fantazyjne stroje postaci. Nie-odzownym elementem każdego kostiumu jest karnawałowa maska – atrybut tajemniczości i magii. Podczas zajęć dzieci otrzymują szablony masek, które zmieniają i dekorują za pomocą kolorowych tkanin, koralików i koronek. Pomysłowość w bogatej kolorystyce, zdobieniu oraz skupienie na detalu owocuje powstaniem małych dzieł sztuki. Ważną częścią zajęć jest etap odkrywania walorów użytkowych masek. Można ukryć pod nią twarz podczas zabawy, lub przeobrazić się na chwilę w kogoś zupełnie innego.
Celem zajęć jest wyzwolenie siły wyobraźni, zainspirowanie do pracy twórczej, a także wskazanie relacji między pięknem a praktycznym zastoso-waniem sztuki.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy I-III: edukacja polonictycznaI.1,2.
Dla klasy IV-VIII edukacja plastyczna: II.4.
Czas trwania: ok 1-1,5 godziny
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Mały kostiumograf
(Przedszkola, klasy I-VIII)

Warsztaty zabierają dzieci w barwny świat kostiumów teatralnych i filmowych oraz otwierają przed nimi kreatywny świat nieograniczonej wyobraźni. Mając do dyspozycji rozmaite materiały, tkaniny dekoracyjne i ozdoby, dzieci tworzą własne projekty kostiumów, a praca odbywa się w atmosferze swobody wyrażania pomysłów, nietypowego myślenia i oryginalnych rozwiązań. Dzięki temu mali artyści odkrywają w sobie uzdolnienia manualne i ujawniają swoją osobowość. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności i wyobraźni dzieci, kształtowanie poczucia estetyki i umiejętności samodzielnej wypowiedzi artystycznej.

Czas trwania: ok 1-1,5 godziny
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Teatr jest fajny
(Klasy I-VI)

Teatr, który odgrywa istotną rolę w rozwoju człowieka, jest zjawiskiem artystycznym dostarczającym intensywnych doznań intelektualnych i estetycznych. Stanowi on kreatywną przestrzeń, w której dwa podstawowe tworzywa teatru - aktor i widz, stykają się, tworząc wspólną płaszczyznę porozumienia i przeżywania sztuki. Zajęcia warsztatowe pozwalają w pełni doświadczyć teatralnej materii, aktywizując umysł i ciało uczestników.

Na cykl warsztatów zapraszamy wszystkie grupy wiekowe dzieci i młodzieży ciekawe świata sztuki. Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zajęcia odbywają się w formie zabawy teatralnej i opierają się na baśniach naszego dziedzictwa kulturowego. Teatralna podróż w krainę baśni rozwija wyobraźnię i stymuluje kreatywność dzieci, uwrażliwia na dobro i piękno, a także otwiera dzieci na przeżywanie sztuki. Oferta edukacyjna dla dzieci starszych zakłada głębsze działanie z teatrem. Zajęcia mają charakter grupowy. Poprzez integrację w zadaniach artystycznych dzieci kształtują umiejętności współdziałania w zespole oraz akceptacji, jednocześnie poszukując szlachetnego języka wypowiedzi artystycznej. Młodzież ma możliwość zapoznania się z technikami scenicznymi, takimi jak: elementy gry aktorskiej, improwizacja grupowa, elementy pantomimy. Celem warsztatów jest uwrażliwienie uczestników na kulturę wysoką i zrozumienie języka teatru. Lekcje sceniczne mają także za zadanie podniesienie samooceny, wyciszenie agresji i frustracji poprzez aktywność artystyczną oraz pokonanie stresu przed wystąpieniami publicznymi.

Prowadząca: zawodowa aktorka i nauczycielka Renata Spinek.

Czas trwania: ok 1-1,5 godziny
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Teatralno-Filmowym przy ul. Kopernika 11.

Mosz godane?
(klasy I-III, IV-VI)

Coraz mniej dzieci i młodzieży mówi gwarą i zna gwarowe słowa. Na wstępie zajęć uczestnicy poznają gwarowe nazwy różnych przedmiotów znajdujących się w obrębie wystawy stałej „U nos w doma na Nikiszu. We wnętrzu nikiszowieckiego mieszkania”.
Następnie uczą się wyrazów gwarowych podczas dynamicznych i kreatywnych zajęć. Układają rozsypanki wyrazowe, dopasowują hasło do obrazka, pracują ze słowniczkiem gwary śląskiej.
Na koniec wymyślają i projektują własną grę MEMO – po śląsku i (jeśli mają ochotę) mogą w nią zagrać lub zabrać ze sobą do szkoły.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej na pierwszym etapie edukacyjnym: edukacja polonistyczna: 1.3,2.1,8,6.2 edukacja plastyczna: 2.1,3,6. edukacja techniczna: 1.1
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w dwóch lokalizacjach: w siedzibie MHK przy ul. Szafranka 9 lub Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.

W dawnej kuźnicy żelaza. Szukamy początków herbu Katowic
(klasy I-IV)

Dzieci poznają najstarsze dzieje Katowic związane z funkcjonowaniem na tym terenie kuźnic żelaza. W czasie zajęć czytamy fragmenty XVII-wiecznego poematu najsłynniejszego z kuźników Walentego Roździeńskiego a jego własna opowieść (film prezentowany na wystawie) przybliża m.in. technikę wytopu żelaza. Uruchamiając makietę kuźnicy, wzbogaconą o elementy multimedialne, same mogą przeprowadzić ten proces. W urządzeniach kuźniczych rozpoznają znaki umieszczone w herbie Katowic, co pomoże im zrozumieć, skąd pochodzi ten charakterystyczny symbol miasta. W zależności od scenariusza uczestnicy kolorują herb lub rozwiązują krzyżówkę.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej na pierwszym etapie edukacyjnym: edukacja polonistyczna: 1.3,6.2 edukacja społeczna:1.7 Edukacja plastyczna: 2.1 Edukacja techniczna: 1.1
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Między wojnami – Katowice stolicą województwa Śląskiego
(klasy VII-VIII i ponadpodstawowe)

Po podziale Górnego Śląska w 1922 r. Katowice znalazły się w Polsce podczas gdy inne duże miasta – Bytom i Gliwice – pozostały po stronie niemieckiej. Naturalną konsekwencją takiego stanu rzeczy był wybór tej miejscowości na stolicę autonomicznego województwa śląskiego. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. z czym wiązał się awans Katowic, jakie instytucje znalazły tutaj swoje miejsce, jak rozwinęło się miasto w tym okresie.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy IV: Historia: I.2.
Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy V-VIII: Historia: XXX.4.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

W okupowanym mieście – Katowice 1939-1945
(klasy VI-VIII i szkoła ponadpodstawowa)

Zajęcia przybliżą uczniom m.in. obronę Katowic we wrześniu 1939 r., represje wobec jego polskich mieszkańców, rolę jaką miasto pełniło w okresie okupacji, a także życie codzienne katowiczan (również dzieci i młodzieży) w tym czasie.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy IV: Historia: I.2. Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla klasy V-VIII: Historia: XXXII.3, XXXIII.2,5.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Katowice w Polsce Ludowej
(szkoła ponadpodstawowa)

Czasy PRL-u to okres niedoceniany w dziejach naszego kraju i regionu. Lekcja muzealna powstała z myślą o uczniach, którzy na zajęciach z historii nie zawsze mają okazję dowiedzieć się czegoś na temat tego ważnego okresu w dziejach państwa polskiego, które odcisnęło piętno w każdym aspekcie życia współcześnie żyjących Polaków. Na zajęciach uczniowie poznają skomplikowane losy komunistycznej Polski w ujęciu lokalnym, tj. górnośląskim, katowickim. Stolica Górnego Śląska stała się ważnym elementem w budowie komunistycznej Polski, na moment stając się nawet Stalinogrodem. Lekcja stanowi opowieść, o tym jak wyglądało życie w tej epoce, z jednej strony pełnej absurdów, a z drugiej walki o wolność od końca II wojny światowej do wyborów czerwcowych w 1989 roku.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych: Historia: LV.3, LVI.2, LVII.1.2.6.7, LVIII. 1.2.3.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Droga Katowic do Niepodległej Polski - okres powstań i plebiscytu
(klasy VI-VIII, szkoła ponadpodstawowa)

Powstania śląskie i plebiscyt stanowią jeden z najważniejszych momentów w historii śląska i odradzającej się Polski. Na zajęciach uczniowie zarówno szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych będą mieli okazję poznać trudną historię, opowiedzianą w sposób dostosowany do wieku. Uczniowie szkoły podstawowej poznają główne wydarzenia i miejsca związane z walkami niepodległościowymi na terenie Katowic, zaś młodzież szkół średnich zapozna się z przyczynami, przebiegiem i skutkami wybuchu powstań i plebiscytu na terenie Śląska i Katowic.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych: Historia: XLI: 3.
Czas trwania: ok 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Spotkanie ze sztuką we wnętrzach mieszczańskich – portret
(klasa IV-VIII)

Podczas spotkania we wnętrzach mieszczańskich, uczestnicy mają wyjątkową okazję zapoznać się z malarstwem portretowym bogatej klasy średniej - specyficznej dla Katowic kultury miejskiej XIX i XX w. Poznają sposób, w jaki otaczające się splendorem mieszczaństwo, akcentowało swoją pozycję społeczną, dzięki odpowiednim rekwizytom. Zapoznają się z reprezentacyjnymi portretami elit, poznają czym jest autoportret oraz karykatura, a dzięki portretom Witkacego, będą mogli się przekonać czy do namalowania obrazu zawsze jest potrzebny pędzel? (pastel jako technika malarska)

Zajęcia wprowadzają w tematykę malarstwa portretowego -zapoznając uczestników z takimi pojęciami jak: portret pojedynczy, zbiorowy, rodzinny, reprezentacyjny, idealistyczny, psychologiczny, z profilu, na wprost i z trzech czwartych, popiersie, autoportret, karykatura, a także: techniki malarska, barwy, światłocień, środki wyrazu artystycznego. W ciekawy i twórczy sposób uczestnicy mogą dzięki aktywizującym wyobraźnię ćwiczeniom i zabawie, samodzielnie stworzyć portret psychologiczny lub karykaturę w niebanalnej technice suchych pasteli.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół podstawowych: Plastyka: I 1.
Czas trwania: 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Spotkanie ze sztuką na wnętrzach mieszczańskich – witraż (warsztaty)
(klasy IV – VIII)

Spacerując w przestrzeni Muzeum uczestnicy mają możliwość obejrzenia z bliska oryginalnych „obrazów samoświecących” - witraży, zdobiących kamienicę mieszczańską. Jest to niepowtarzalna okazja do poznania ciekawostek dotyczących ich powstawania. W trakcie spotkania , uczniowie odkrywają tajniki warsztatu szklarskiego, dowiadują się do czego służyły kartony oraz jaka jest rola witraży w przestrzeni sakralnej i świeckiej. Grupy szkolne w drugiej części zajęć pracują warsztatowo, uczestnicy podczas samodzielnego praktycznego dziania tworzą własne witraże.

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z dziedziną sztuki użytkowej dawnej (rzemiosła artystycznego – jakim jest witraż), poznawanie zabytków i twórców regionu, zachęcenie do indywidualnej ekspresji artystycznej dzięki rozbudzaniu wrażliwość na piękno oraz podejmowania działań artystycznych na bazie poznanej wiedzy.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół podstawowych: Plastyka: I 1.
Czas trwania: 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w siedzibie głównej MHK przy ul. Szafranka 9.

Spotkanie ze sztuką na wystawie Grupy Janowskiej
(klasy IV – VIII)

Zajęcia odbywają się w przestrzeni wystawy stałej, w otoczeniu obrazów artystów nieprofesjonalnych. Tematyka tych oryginalnych prac oraz ich nietuzinkowa kolorystyka pomogą przybliżyć uczestnikom pojęcia związane z malarstwem. Uczniowie przenoszą się w świat wyobraźni śląskich twórców a tematyka ich prac, związana z życiem codziennym, obyczajami, obrzędami, pracą, wypoczynkiem i zabawą pozwoli na wyjaśnienie takiego pojęci jak scena rodzajowa. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się także jakie są rodzaje pejzażu, w jaki sposób wykorzystane środki wyrazu artystycznego -linia, plama, faktura budują obraz oraz jak barwy wpływają na nastrój dzieła.

W drugim etapie zajęć, w kilkuosobowych grupach, dzięki ćwiczeniom i zabawie oraz w oparciu o zdobytą wiedzę stworzą własne sceny rodzajowe, przy użyciu dostępnych rekwizytów wcielając się w rolę postaci. Jest to technika żywego obrazu.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół podstawowych: Plastyka: I 1.
Czas trwania: 1 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.

Nowoczesna mozaika
(klasa IV-VIII)

Jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów na Nikiszowcu są dwie mozaiki umieszczone na fasadzie budynku poczty przy placu Wy-zwolenia. Zarówno mieszkańcom, jak i turystom piękne róże oraz czerwone cegły i farba zdobiąca okna kojarzą się jednoznacznie z „Nikiszem”. Również w Muzeum Historii Katowic, w dawnym maglu na Rymarskiej, można obejrzeć śląską patronkę, świętą Barbarę wykonaną w technice mozaiki.
Mozaiki obecne na Nikiszowcu zainspirowały nas do zorganizowania warsztatów, w czasie których każdy z uczestników będzie mógł wykonać własną mozaikę. Inspiracje są wokół nas: czy to „róże” na rynku, młotek i pyrlik na murze familoka, ulubione zwierzę bądź przedmiot.
Chcemy je wykorzystać przy tworzeniu prac, dlatego każdy będzie mógł obejrzeć inspirujące fotografie bądź stworzyć mozaikę według pokazanego wzoru.

Zajęcia uzupełniające przy realizacji podstawy programowej dla szkół podstawowych: Plastyka: I 1.
Czas trwania wykładu: 1 godz. 30 min. – 2 godz.
Zarezerwuj pod nr 32 256 18 10 wew. 111
Zajęcia odbywają się w Oddziale Etnologii Miasta w Nikiszowcu przy ul. Rymarskiej 4.